İyi Olmasını İstiyorsan Kendin Yapacaksın: 20XX

İyi Olmasını İstiyorsan Kendin Yapacaksın: 20XX


"Hiç yoktan iyidir."

Capcom'dan çıkan neredeyse her güzel işte bir şekilde parmağı olan Keiji Inafune, onbinlerce insanın Mega Man'in dirilişi olarak gördüğü ve yapılması için milyonlarca dolar bağışladığı Mighty No. 9'ı bu sözlerle savunmuştu. Ona kalırsa oyunun çıkmış olması yeterliydi; daha fazla ne yapması gerekiyordu ki? Sonuçta verilen parayı boşuna kullanmamıştı, değil mi? Oyuna bakan herkes yapımına 4 milyon harcandığını rahatça görebilird-
 

Ah.

Ortada kimsenin reddedemeyeceği bir şey var: Inafune batırdı. Kendisine bağışlanan parayla bir oyun değil bir franchise yaratmaya çalıştı. Spin off serileri, çizgi filmler ve oyuncaklar tasarladı; oyunun varlığınıysa nerede unuttu. Sonuç olarak 4 milyon dolarla değil 400.000 dolarla yapılmış gibi duran vasat bir platformer çıkardı ve franchise muhabbetlerinin hepsini çöpe atmak zorunda kaldı. Bu olay Hideki Kamiya'nın Inafune hakkında söylediği şu sözün haklılığını kanıtlar nitelikteydi: "O bir yapımcı değil, bir iş adamı".

Sonuç olarak biz kaybettik. Boş yere umut bağladığımız Mighty No. 9 battı; üstelik yanında bizim milyonlarımızı da götürerek. Her şey kaldırılabilirdi de, en azından ortaya çıkan yapım unity kullanılarak 6 ayda yapılmış gibi durmasaydı...

Evet, işte burada devreye bağımsız yapımcılar girdi.

Kickstarter'dan toplanan 20.000 dolar gibi oldukça mütevazi bir miktarla yapımına başlanan ve şu an Steam'de early access'de olan 20XX'i "Mighty No. 9'ın olamadığı her şey" diye özetlesek hiç de yanlış olmaz. Hem klasik Mega Man'den, hem de Mega Man X serisinden öğeler içeren oyun, işin içine roguelike öğeleri de katarak kendini diğer "Mega Man gibinlerden"  ayırmayı başarıyor; üstelik online multiplayer dahi var! Üstelik fiyatı da sadece 20 tl, üstelik early access'de olmasına rağmen indirimlerde 15 tl'ye iniyor. Evet, yani Mighty No. 9'ın fiyatının tam yarısına; hatta yarısının dahi 1 tl daha azına.

Oyunun kendisi  zaten etkileyici, fakat yapımcıları oyundan dahi daha etkileyici. Batterystaple Games, "bir bağımsız oyun firması nasıl olmalıdır?" sorusuna cevap olmak için kurulmuş gibi: Her iki haftada bir oyunu güncelliyorlar; kullanıcıların sorularının hepsine cevap veriyorlar; hatta sadece tek insanın karşılaştığı sorunları dahi o insanla konuşarak çözmeye çalışıyorlar. Bunun ne kadar etkileyici olduğunun farkında mısınız? Şunun başınıza geldiğini düşünün: Half Life'ı bir türlü çalıştıramadığınızı duyan Gabe Newell, bilgisayarınızda çalışsın diye oyunu bizzat tamir ediyor. Evet, o derece havalı bir şeyden bahsediyoruz!

20XX, son bir sene içinde neredeyse baştan yapıldı desek yalan söylemiş olmayız. Kapakta oyunun son halini görüyorsunuz, ilk halinin videosuysa aşağıda:

Bütün bu olaydan çıkarılması gereken ders şu: Artık 50 küsür yaşında iş adamlarına değil kendimize güvenmeyi öğrenmemiz gerekiyor. Oyuncu komunitesi olarak ne yapılması gerektiğini en iyi biz biliyoruz ve yapacak güce de sahibiz. Yıl 2016; oyun dünyasına girmek hiç bu kadar kolay olmamıştı. Oyun yapımına dair en küçük bir bilginiz olmasa dahi bir ay içinde ilk oyununuzu yapabilir; altı ay içindeyse insanlara göstermeye utanmayacağınız yapımlara imza atacak hale gelebilirsiniz. Daha fazla Mighty No. 9'a ihtiyacımız yok; 20XX gibi yapımlarsa sektörün geleceğini belirleyecek. Hatta düzelteyim: Sektörün geleceğini biz belirleyeceğiz. Her geçen gün yaşlı adamların oyun dünyasındaki etkisi azalıyor ve bizim etkimiz artıyor. Değişimin sadece yanında olmayın; parçası olun. Oyun yapmayı öğrenmeye çalışın. Yapmak istediğiniz şey bu değilse oyunlar hakkında yazın; çizin; video çekin; müzik yapın... 

(Yazının başlığına gönderme in 3...2...1... )

Bir şeyin iyi olmasını istiyorsanız kendiniz yapın. Ortam buna hazır. Komunite buna hazır. Siz de hazır olun da sırtlan gibi gülümseyen iş adamlarının ağzının içine bakmaktan kurtulalım artık!

8 ay
Onat Önol
Gayet güzel bir yazı olmuş, oyunu en kısa sürede oynayacağım :)
3 kişi beğendi